Yoga nidra – Mere afslappende end søvn

Øvelsen yoga nidra hjælper dig til at slappe af – både fysisk og psykisk. Du bliver guidet gennem øvelserne, der gør det muligt for dig at vende tilbage med fornyet energi. Læs mere om her, hvordan du dyrker yoga nidra.

Yoga nidra betyder yogiens søvn, og når du har udført 30-40 minutters yoga nidra, vil du netop føle dig udhvilet og fyldt med energi. Det er en form for meditation, hvor du bliver guidet til at slappe helt af – både i kroppen og i sindet. Det kan derfor være en vigtig brik for dig til at klare hverdagens stress.

Når du dyrker yoga nidra regelmæssigt, vil du i det daglige have nemmere ved at finde tilbage til den afslappede tilstand, som du var i under yogaen. Hvis du kan mærke, at det hele bliver lidt hektisk, kan det derfor være rart, at du kan trække dig lidt ind i dig selv og finde ro og ny energi.

Virkningsfuld, men forholdsvis ny yogaform i Danmark

Yogaformen er forholdsvis ny i Danmark, hvor den kom til i 1970’erne. Den har dog været praktiseret i Indien i mange hundrede år. Allerede nu viser undersøgelser i Vesten dog tydeligt, at yoga nidra har stor betydning for vores velvære.

I USA bliver yogaformen brugt til at behandle soldater med PTSD, og her i Danmark har forskere på Rigshospitalet undersøgt yogalærere og fundet ud af, de slapper lige så meget af under yoga nidra, som hvis de sov.

Sådan foregår yoga nidra

Yoga nidra foregår ved, at du ligger på ryggen i stillingen savasana. Der ligger du på ryggen med armene lidt ud fra kroppen og håndfladerne opad. Benene er let adskilte, og fødderne vipper ud til siden.

En yoga nidra er altid guidet, og der starter du typisk med at blive bedt om at vælge en sankalpa, et dybfølt ønske, som du gerne vil meditere over. Derefter bliver du guidet gennem en kropsscanning, der skal hjælpe dig til at slappe af i hele kroppen. Det kan også blive hjulpet på vej af åndedrætsøvelser.

Derefter bliver du guidet igennem en række visualiseringer, følelser eller sanser. Ofte kan det være over et bestemt tema. Du kan altså vælge et tema, der passer til den sindsstemning, som du er i.

Stemmen, der leder dig gennem yoga nidraen er meget vigtig for, hvordan din oplevelse kommer til at være. Derfor bør du bruge tid på at vælge en meditation med en stemme, du godt kan lide.  

Brug yoga nidra til at falde i søvn om aftenen

Det er ikke meningen, at du skal falde rigtigt i søvn, når du dyrker yoga nidra. Det er dog normalt, at du gør det, fordi du bliver så afslappet. Det er der ikke noget galt i, men du vil få mest ud af øvelsen, hvis du kan holde dig vågen undervejs.

Har du problemer med at falde i søvn, kan du dog netop bruge yoga nidra til at hjælpe dig. Der findes særlige yoga nidra meditationer, der er beregnet til at få dig til at falde i søvn. De er derfor oplagte for dig at ligge og lytte til, inden du skal sove.

Vigtigt at overveje inden yoga nidra

Inden du dyrker yoga nidra, er der en række detaljer, som det er en god ide for dig at overveje. Dermed kan du få den mest vellykkede øvelse.

Først og fremmest bør du være et sted, hvor du ikke bliver forstyrret af andre. Det tager cirka 30-40 minutter at dyrke yoga nidra. Du bør derfor instruere din familie i, at de ikke skal forstyrre dig, hvis de er hjemme.

Derudover bør du vælge et sted, hvor det er behageligt for dig at ligge, men det skal heller ikke være for behageligt. Du skal jo ikke falde i søvn. En god ide er, at du ligger på en yogamåtte på gulvet med et tæppe over dig.

Ved at have tænkt dig lidt om på forhånd kan du dermed få en god yoga nidra, komme ned i gear og få mere energi.